onsdag 4. september 2013

Mosjøen sparker av seg tøflene!

Nå snakker vi!


Politikere positive til høyhus, endelig bestemmelse om utbygging på torget og høytflyvende planer om utsiktspunkt og gondol.Tre ting på en gang, nesten som et kinderegg!


Dette prosjektet syns jeg er spenstig og gøy. Og jeg har forstått det etter å ha bodd noen år i Mosjøen; man må ha baller for å tre ut av tre-etasjer-er-mer-enn-nok mentaliteten som man ofte blir møtt med.

Håper dette ikke blir det siste vi ser av slike prosjekt, men at dette blir starten på en holdningsendring i forhold til byggverk og bystruktur.

Ser fram til fortsettelsen, og gleder meg til å se kranen ruve høyt over byen mens byggingen foregår.

Les mer i Helgeland Arbeiderblad

Så ble det endelig tatt en beslutning i forhold til torgutbygging. Les her!

Det var på tide, og jeg mener det er rett avgjørelse. Jeg vet det er mange som er uenige med meg i denne saken, men tiden vil vise...
Som jeg ser det er det lite i sentrum som trekker folk, med et nytt bygg vil vi faktisk få en reell gågate, der vi i dag har et gå-kvartal. Bare det vil jo bli en forbedring. Det er heller ikke nok butikker i kvartalet til å være interessant for kundene å ta turen dit. Jeg leste i en artikkel (som jeg dessverre ikke finner tilbake til) at for at en handelsgate skal være attraktiv, må det være minst 80 % butikker i der. Hvis det er flere kontorer og andre bedrifter enn butikker finner folk det lite tiltalende.

Når man så går gjennom vår gate, gjennom det første kvartalet fra sjøsiden, må man helt opp til torget før man treffer på en butikk på høyresiden av gaten. På andre siden av gaten er det bedre, men Sparebank 1 tar opp nesten halvparten av vindusplassen i gata.

Får man da overbevist butikkene i sentrum, som ikke ligger i gågata (Mx Sport, Lampehuset, Dyrebutikken, Eurosko, og noen flere) til å flytte ned til nybygget, eller får inn nye aktører, så får man samlet flere butikker i samme gate og tilbudet i sentrum blir noe helt annet enn det er i dag.

Spennende!

Så var det de spennende planene med utsiktspunkt fra Øyfjellet og alt man kan finne på rundt den ideen. Jeg håper at de rette personene får tatt tak i ideen, og realiserer den.

Følg idespinningen her

Finner man bare pengene er mye gjort. Sett i sammenheng med de to tiltakene beskrevet over ville dette være prikken over i'en, rosinen i pølsa(hva enn det betyr), smøret i grøten, kronen på verket, og jeg kommer ikke på flere uttrykk.

Jeg er klar for forandring og fremgang, og håper at resten av Mosjøen ser det jeg ser; Vekst i Vefsn.

Ivrig Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar