onsdag 22. oktober 2014

First draft

Da er jeg omsider ferdig med det som kalles First Draft av boken min. Reelt sett er det vel versjon 1.5, men det er mest sannsynlig ingen andre enn meg som vet det. Før jeg skrev det nå, vel og merke. Nå vet alle som leser dette det.



Anyways.

Nå skal jeg legge bort manuskriptet en liten stund, og la det godgjøre seg før jeg leser gjennom det på nytt og lar meg frustrere av alle de åpenbare feil og mangler manuset har.

Det er et sitat som har fått meg helskinnet gjennom dette prosjektet og det er av ingen ringere enn Ernest Hemingway. Han sa en gang at ‘The first draft of anything is shit!’, og det har jeg trøstet meg med underveis, hver gang en av karakterene sier noe som ikke stemmer eller når man prøver å skrive:

Lyden av grusen under støvlene begynte å tære i ørene hans og han levde i håpet om at blodet fra gnagsårene ville sive ut i sømmen mellom sålen og hælen og fukte underlaget han gikk på, om ikke annet for å spare ham for den monotone, taktfaste lyden.

Og i stedet får man:

Han gikk lenge før han kom fram.



Jeg er uansett fornøyd med resultatet så langt, skjelettet er på plass og det er bare å få lagt litt kjøtt på beina. Plottet må strammes opp, karakterene må få mer liv, verden må bli mer levende og fargerik, dialogene må finpusses og språket må jobbes med.

Frem til jeg fortsetter med dette ønsker jeg at fem – seks personer kan lese gjennom manuset og gi meg tilbakemeldinger på det, med fokus på:
  • Språk
  • Karakter og karakterutvikling
  • Plott og medfølgende hull i plottet
  • Oppbygging og struktur
Skulle også ha hatt en fengende tittel på verket:)



Er det noen som melder seg frivillig?

Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar