lørdag 14. februar 2015

Plot vs Karakter

Det finnes utallige måter å fortelle en historie på. Veien til inspirasjon er full av fallgruver, og det er vanskelig å helt legge bort livet rundt seg mens man skal skrive. Nå, for eksempel står toåringen og roper til meg fordi jeg ikke har genser på.



Før jeg begynte å skrive på manuset leste jeg meg opp på forskjellige måter å forme et manuskript. Jeg startet med 'Hva om'-metoden der man skal starte med en setning; Hva om romvesen invaderte Norge? Hva om en solstorm slo ut all elektronikk i verden? Hva om en trollmann kom på døren og fortalte at du skulle på en trollmannskole?

Deretter så jeg på Snowflake-metoden, Start med en setning, skriv deretter hele historien i grove trekk på en side. Skriv synopsis for hvert kapittel og utvid, ett skritt av gangen.

Jeg prøvde meg på disse metodene, men følte det var, på mange måter, hemmende fordi det krevde at man fastsatte et plot for historien før man begynte. Etter flere mislykkede forsøk med disse metodene startet jeg med blanke ark. Jeg så for meg en gammel mann stående på en høyde som lå over en by innesluttet av en vegg, og jeg lurte på hvem den mannen var, og hvorfor han var der, og ikke minst hvorfor det var en vegg rundt byen.



Jeg begynte å skrive, og fant ut at mannen var ikke alene, han hadde noen sammen med seg, og da kom spørsmålene om hvem de var, og hvorfor de var der. Ting begynte å flyte bedre ennde hadde gjort på lenge, og jeg innså at jeg var mer interessert i karakterene enn i plottet. Det er veldig spennende å, i likhet med karakterene, å ikke vite hva som skjer, før det skjer. Hvordan reagerer de på situasjonene de kommer i, hvilke andre karakterer treffer de på, og har den karakteren en historie som kan ha relevans til den røde tråden i historien.

Utfordringen blir vel etterhvert å la være å skrive inn flere karakterer i historien, det kan være vanskelig å holde styr på 14 + karakterer i en historie, og få alle til å ha en relevant plass i historien.

Men, det var måten det løsnet for meg.

Hører gjerne fra andre om hvordan de skriver, og hvor inspirasjon og motivasjon blir hentet.

Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar