tirsdag 20. august 2013

Positiv drivkraft

Why so serious?


Å være positiv, optimistisk og energisk i hverdagen kan være en utfordring. Det er mange fallgruver som kan snu smilet feilveien; økonomi, medarbeidere som har en dårlig dag, fem telefonselgere på rad som skal selge oppføringer i diverse oppslagsverk.

Men som oftest er disse negative innslagene av kortvarig karakter, så hvorfor la dem ødelegge hele dagen?

Jeg har alltid vært positiv og optimistisk, noen vil kanskje si overdrevet sådan. Men jeg har kommet meg langt med det. Hvis man ser kun problemer foran seg er det vanskelig å komme seg frem i livet, og man blir sjelden lykkelig. 
Hvis man derimot setter seg langsiktige mål, helst med delmål for å måle fremgang, og ser ting i et større perspektiv, kommer de irriterende tingene i hverdagen til å virke mindre og mer meningsløse i det lange løp.
Dette gjelder både privat og i yrkeslivet.
I tillegg så smitter både positivitet og negativitet. Er omgås man negativitet er det lett å surne, men heldigvis gjelder det andre veien også. Er du positiv kan du fort dra med deg andre på lasset.

Her er noen punkter jeg prøver å følge i min hverdag.

En bra start på dagen


Å forsove seg, krangle med ungene(noe som dessverre skjer litt ofte), stresse osv. gir ikke akkurat en fin start på dagen, og følelsene sitter i langt utover formiddagen.
Da er det bedre å komme seg opp tidsnok og bruke tiden godt, sende fornøyde unger av gårde til skolen og ha tid til en kopp kaffe før arbeidsdagen begynner

Organisere dagens aktiviteter


Hvis man ser over dagens arbeidsoppgaver og setter mål(på jobb) om hva man skal fullføre og organisere fritidsaktiviteter for best mulig flyt på ettermiddagen, kommer man lettere gjennom dagen, enn hvis alt er kaotisk.
Er det noe jeg virkelig misliker, er det overraskelser og uforutsette oppgaver etter en dag på jobb.

Få noen til å smile


En dag uten latter er en dag uten mening. Jeg har det gøy på jobb, og strekker meg langt for å gjøre kundene mine fornøyd. Det som virkelig gir meg den gode følelsen er misfornøyde kunder, som jeg kan hjelpe eller finne løsninger på deres problem. Når jeg legger på telefonrøret og har snudd en dårlig opplevelse til en positiv opplevelse for kunden føler jeg at jeg kan gå fra jobb med hodet hevet.

Summere opp dagens høydepunkter


Det finnes mange som fokuserer unødvendig mye på dagens low-points, og det ødelegger gjerne hele ettermiddagen deres. Har det skjedd noe i løpet av dagen som man kan snu til noe positivt neste dag, så venter man til neste dag. Har det skjedd noe man ikke har mulighet til å endre på, hvorfor grunne på det?
List heller opp de positive tingene med dagen, latteren rundt kaffemaskinen, de positive tingene du har gjort, det gode salget eller rett og slett at du endelig har fått tid til å rydde på skrivebordet. Mange små gleder gjør en god dag.

Gjør noe du liker


Når middagen er inntatt og dagens aktiviteter er unnagjort er det lett å falle for fristelsen å legge seg til rette i sofa eller godstol og glane på TVen. Det går fort en del timer før man kommer seg opp igjen:)
Bruk heller tiden på å gjøre noe for deg selv; les en god bok, gå ut og ta en kaffe/pils, dra på treningsstudio, besøk en venn, gå/sykle på tur, ring noen du ikke har snakket med på lenge, spill et spill eller se på TV(hvis det er det som fenger). Det finnes uendelig med alternativer. 

Tøm hodet for bekymringer


Når dagen er over legges alle dagens bekymringer på hylla. Hver dag er en ny start og du fortjener ikke å starte en ny dag med gårsdagens problemer. Hold blikket vendt fremover mot de mål du har satt deg. Har du hatt nederlag i løpet av dagen, dra lærdom av det og ikke gjør samme feil på nytt.

Fokuser på det positive, tenk utenfor boksen og vær stolt av deg selv og de egenskapene du har.

Er det noen som har tanker om dette, eller andre ting de gjør for at dagen skal bli bedre?

Ha en fabelaktig dag!!!
Daniel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar