mandag 19. august 2013

Skolestart og Planleggingsdag

Denne arbeidsuka starter med en 'fridag'

Dager som denne har en tendens til å lure meg. Jeg tenker: Nå skal jeg få jobbet litt med planlegging av messeaktivitet og markedsføringsstrategi, eller jobbe med skrivingen, eller få lagt vokal på den siste låta jeg spilte inn. Men det er vel aldri det som skjer, er det vel?

Nå har jeg kjørt de tre eldste kidsa på skolen, og er hjemme igjen med de to minste siden det er planleggingsdag i barnehagen.......en liten digresjon: Hva hadde skjedd med verden hvis man møtte stengte dører på Rema 1000, G-Sport eller Jack & Jones på grunn av planleggingsdager?
'Knekt fot? Fødsel? Beklager legene har planleggingsdag!'
Bare en tanke.


Tilbake til saken: Jeg ser at 1. etasje trenger et ansiktsløft, badet må vaskes og jeg skal bake brød. Innimellom skal rosatrollet legges, operasjon bleieskift må utføres og klær må vaskes. Guttungen skal ha sin del oppmerksomhet, og plutselig står man midt i middagslagingen, uten å ha utført noe av det man har planlagt.

Misforstå meg rett. Dette er ikke klaging, men på slike dager ser man virkelig nytten av et rolig jobbmiljø uten distraksjoner.
Når det har vært behov for det i sommer har jeg startet arbeidsdagen min en til to timer før de andre har kommet på jobb, og det er utrolig hvor mer effektiv man er når man ikke blir distrahert av telefoner, mail og andre ting. Det kan godt være at avbrytelsene er av relativt viktig karakter, men man må likevel hente seg inn og finne fokus på nytt.
Derfor er det i min erfaring viktig å få unna alle potensielle uromomenter før man setter seg ned for å jobbe. Det kanskje tar litt lenger tid før man får satt seg ned å gjort noe, men når man først setter i gang er man mer effektiv en ellers.

Så, nå skal det ryddes. Så får vi se hva dagen bringer. Ha en fin dag!

Daniel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar