fredag 28. mars 2014

Markedsføring

Hvordan markedsfører man sin bedrift, eller seg selv, på best mulig måte, og hvordan skal man vises i den jungelen som finnes av annonser og media ut i den store verden?

Siden jeg startet i min jobb hos Tundra Sol i 2010 er dette et spørsmål jeg kontinuerlig har stilt meg. Bedriften jeg jobber i er en ren produksjonsbedrift som har et nasjonalt forhandlernett og vi har ikke et stort behov for å markedsføre oss direkte mot sluttbrukerne, siden jeg føler det blir våre forhandlere sin jobb. Vi tilrettelegger så klart materiell og markedsstøtte til våre forhandlere, slik at de kan profilere våre produkter på best mulig måte, så på den måten driver vi jo litt markedsarbeid (indirekte) mot sluttbrukeren.

Det jeg føler er viktig for Tundra er å markedsføre merkenavnet, komme under huden på arkitekter og entreprenører, og hvordan gjør man det? For det første så er jeg av den formening at man bør skille seg ut og tørre og være annerledes enn resten av sin bransje. Den som intet våger...

Annonsering

En hjemmelaget annonse som er laget på gøy, men likevel er den kul



Hvem, hva, hvor? Det finnes et overflod av magasiner og tidsskrifter på markedet. Bolig og interiør er overrepresentert i bladhyllene i kiosken og alle vil ha en del av oss. Problemet med annonser i blad og tidsskrifter er at vi vet ikke om det funker og det er veldig vanskelig å få en indikasjon på hvor mange som kjøper våre produkter når vi ikke har direkte kontakt med kundene. Vi vet hvor stort nedslagsfelt annonsen har, men har ikke noen resultater å koble opp mot dette.

Bannerannonse på nett? Denne er noe utenom det vanlige


Annonsering på nett er litt mer sporbart siden man kan måle klikk på hjemmeside og se hvor trafikken kommer fra. Her kan man også se hvor mange som søker på firmanavnet eller logger direkte inn med nettadressen, og det kan være en indikasjon på at annonsering i papirmedia også fungerer.

Annonsering er en kostbar affære, men er ikke så veldig tidkrevende.

Sosiale Medier



I løpet av det siste året har jeg jobbet en del med sosiale medier i jobbsammenheng. Tundra Sol er nå på Facebook, Twitter, Linkedin i tillegg til at vi straks lanserer vår nye nettside. Det jeg har merket meg er at man når utrolig mange via Facebook og Twitter. Utfordringen er å oppdatere og poste ting ofte nok, og påse at det man poster er relevant.

På vår nye nettside har jeg tenkt å prøve noe nytt. Facebook er uten tvil den mest brukte plattformen på markedet, og det har jeg tro på å utnytte. Derfor legger jeg ut et FB-Kommentarfelt på Spørsmål og Svar siden, der hvermansen kan komme inn og stille spørsmål om det som måtte falle ham/henne inn om solskjerming. Her kan vi få en dialog med våre kunder som er unik, i et forum som de fleste er vant, og komfortabel med.

Markedsføring på sosiale medier er tidkrevende, men ikke kostbart.

Service og Support



Den viktigste biten av vårt markedsføringsarbeid er det nok våre forhandlere som står for. Her skal man passe på å pleie dem som pleies bør. Forhandlernes selgere og montører er vårt ambassadørteam i felten. Det som er min erfaring i forhold til dette er at forhandlere som får informasjon, oppfølging og god og rask service er de som definitivt er mest lojale, og dermed de beste til å selge våre produkter. Uten et godt og stabilt forhandlernett hadde vi ikke solgt en dritt.

Så skla man så klart alltid spille hverandre god, som en vis mann en gang sa til meg.

Oppfølging av forhandlere er kostbart og tidskrevende.

Konklusjon?

En fin blanding av alt det overnevnte er nok det vi holder på med, men hvis jeg skal sette dette opp i en prioritetsrekkefølge ville det nok sett slik ut.

  1. Forhandlere
  2. Sosiale medier
  3. Nettannonser
  4. Annonser


Det jeg klarer å trekke ut fra dette er at dialog og mellommenneskelige relasjoner alltid vil være det viktigste verktøyet for å gjøre en god jobb.

Enkelt og greit.

Med det får dere alle ha en fortreffelig helgJ


Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar