torsdag 6. mars 2014

Mestring, trivsel og penger




De fleste av oss hadde drømmer som barn. Noen ville bli brannmenn, andre politi. Den ene datteren min ville en periode bli prinsesseklovn som jobbet på Lilletorget, Elkjøp og i militæret. For min del hadde jeg en drøm om å bli baker i mine yngre dager. Selv om jeg fortsatt er glad i å stå på kjøkkenet havnet jeg langt fra min opprinnelige drøm.

Etter hvert som man blir eldre, og forhåpentligvis klarer å ha litt selvinnsikt, klarer man å skille mellom hva man liker å gjøre og hva man er god til. For her er det en forskjell.

Selv om man elsker å synge betyr det ikke at man er flink til det, noe Idol har vært en påminnelse om i en del år nå. Selv om man er flink til noe, betyr det heller ikke automatisk at det er det man ønsker å jobbe med. Og det man elsker å gjøre er ofte ikke det man får best betalt for.

Siden man tilbringer mye av tiden sin på jobb er det viktig at man trives med det man gjør, og de man jobber med. At man trives i jobben har, i min erfaring, mer med å føle mestring å gjøre enn hva man blir betalt (selv om det så klart er en faktor). Føler man at man mestrer jobben blir man også glad i det man gjør, og får eierskap til det man holder på med.

Men det er den gang slik også, at man er sjelden alene i det man gjør. Det er alltid eksterne faktorer som spiller inn som arbeidsmiljø, konflikter, omorganiseringer og lignende som kan påvirke trivselsnivået i en negativ retning. Og dette er en utfordring.

Jeg har alltid vært klar over at mennesker opplever og oppfatter ting på forskjellige måter, men det blir mer tydelig når man sitter i en lederstilling. Med ti ansatte har man ti individuelle oppfatninger å forholde seg til og kommunikasjonen fra meg som leder ut til de ansatte må være gjennomtenkt og feilfri. Disse ti individene har også forskjellig behov i forhold til oppfølging, informasjon, støtte, tilbakemeldinger og mange andre faktorer som spiller inn.

I utgangspunktet er bildet over lagd for å illustrere hvor ethvert menneske ønsker å være i en jobbsituasjon, men jeg vil tillegge det en ekstra egenskap:

Det kan også være en påminnelse for enhver leder hvilke behov en arbeidstaker har i sin hverdag, og hvor man bør etterstrebe å få dem.
For å trives i jobben sin må den ansatte ha kunnskapen for å gjøre jobben, rett opplæring eller etterutdanning. Arbeidsmiljøet må være bra, samspill og kommunikasjon må være på plass. Og ikke minst lønnen må stå i forhold til jobben man gjør. Ansatte er ikke et nødvendig onde for å tjene penger. De ansatte er den største ressursen en bedrift har.

Personlig kommer jeg nok aldri til å havne 100 % i #WIN-Feltet, siden jeg er mer en idealist/drømmer enn noe annet, men jeg gjør mye av det jeg elsker, og føler jeg gjør en grei jobb. Det beste er: Min drøm har endret seg. Jeg drømmer ikke lenger om å bli en baker, jeg ønsker å få lov å fortsette med det jeg holder på med; jobb, familie, skriving, lesing, spilling, for jeg lever drømmen.

Hva med deg? Er din drøm gått i oppfyllelse?


Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar