fredag 1. november 2013

Service og innsatsvilje

God service = Fornøyde kunder, Dårlig service = Misfornøyde kunder. Enklere regnestykke finnes ikke.





I bedriften der jeg jobber i dag har vi behov for en god del tjenester fra underleverandører, spesielt i løpet av de siste årene med ombygging, oppussing og reorganisering av produksjonslokalene. I tillegg har vi hatt noen spesielle prosjekter der vi har hatt behov for hjelp fra utenforstående.

Jeg ønsker, i de prosjektene vi har mulighet til det, å benytte lokale firma til disse jobbene, men det har bydd på mer enn ett problem for oss.

I de fleste tilfellene der vi har brukt lokale bedrifter har vi slitt med å få priser på jobbene, representanter for firmaer har ikke møtt opp til avtalt tid, tidsfrister blir ikke overholdt og viljen til å yte service har vært totalt fraværende. Dette har gjort at vi i stor grad har vært nødt til å gjort ting på egenhånd eller at vi har brukt tjenester og bedrifter utenfor kommunen.

Jeg sliter med å forstå hva som får noen av våre lokale bedrifter til å opptre så useriøst som jeg opplever dem å være. Er det ikke i bedriftene sine interesser å ha oppdrag og tjene penger? Hva er poenget med å gjøre en avtale, for så å ikke følge opp?


Det virker som serviceinstilling og innsatsvilje er en mangelvare hos flere bedrifter i Vefsn. Viljen til å gjøre en god jobb er fraværende. Dette er en u-kultur som må gjøres noe med, for hvem har vel lyst å handle med bedrifter som er vriene, uinterreserte og utilgjengelige?

Misforstå meg rett; det er mange dyktige bedrifter her også som gjør en fantastisk god jobb, som tar initiativ og som gjør det de kan for å skape vekst og gode kunderelasjoner, men i løpet av de to siste årene har jeg dessverre blitt utsatt for litt for mange av de useriøse aktørene til å være fornøyd med tilbudet vi har i Mosjøen.

Jeg tror Vefsn har behov for et inntog av unge gründere og bedriftsledere som er sultne på vekst og suksess, som setter fokus på kvalitet og service og kunden i fokus. Noen med ambisjoner; det er for mange her i byen som er komfortable med å kjøre på tomgang og er fornøyd med å holde seg flytende, og det er ikke det vi trenger.

For å ikke avslutte på en negativ tone vil jeg berømme de bedriftene og initiativtakerne som skaper liv, røre og glede i Mosjøen. Dere ser mulighetene og tar dem. Dere legger ned hardt arbeid for å gi oss gode og minneverdige opplevelser. Kudos til dere:)

Min tankegang er enkel: Fornøyde kunder kommer tilbake, misfornøyde kunder gjør ikke det.

Ha en fortreffelig dag:)

Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar