onsdag 30. oktober 2013

Hva er en god leder?



I alle år har jeg hatt en tendens til å ta lederskap i grupper og på jobb. Det har på en måte falt meg naturlig å ta grep i situasjoner der det kreves, eller der det har vært behov for det. Jeg har vært mellomleder i flere bedrifter gjennom årene, sittet som leder i råd og utvalg og i tillegg fungert som lagfører, nestkommanderende og troppsjef i Heimevernet.

Nå har jeg vært daglig leder hos Tundra Sol As i rundt to år, gjort det jeg føler er naturlig i min posisjon og ser ut til å lykkes med det. Men spørsmålet som kontinuerlig ligger og gnager i bakhodet er: er jeg en god sjef? En god leder?

Påfølgende spørsmål kommer også; tar jeg godt vare på mine ansatte, deres utvikling i bedriften, deres trivsel? Delegerer jeg nok, delegerer jeg for mye, er jeg for streng eller er jeg for snill? Hvor mye kan jeg kreve av de ansatte? Hva skal man tolerere og hva skal man slå ned på? Hvordan kan jeg motivere?

Og mange, mange flere spørsmål.

Det hele koker ned til mine tanker om næringslivet:
  • Kundene er de egentlige sjefene. Svikter kundene har man ikke noe å selge.
  • De ansatte er bærebjelken i selskapet. Uten motiverte og flinke ansatte kan man ikke tilfredsstille kundene, og man risikerer at de handler hos en konkurrent.
  • Lederen er der for å styre skuta i rett retning, motivere og engasjere de ansatte.
Jeg var nylig på Troppsjef II kurs på HV-Skolen på Dombås, der det ble påpekt en del gode råd for lederrollen. Mye har man hørt fra før, men det er alltid godt å få en oppfriskning innom emnet. Det er en del viktige punkter i forholdet mellom leder og ansatt jeg er opptatt av. Her er noen:
  • Informasjon
    • Å dele målsetninger, planer, visjoner o.l. vil få den ansatte til å se det store bildet. Dette mener jeg er essensielt for å motivere.
  • Kommunikasjon
    • Klare og tydelige meldinger
    • Definerte ansvarsområder, hvem gjør hva og hvorfor.
  • Deltakelse
    • De ansatte skal være med å forme sin egen arbeidsdag
    • Utarbeiding av rutiner og instrukser skjer i samarbeid med de ansatte
  • Kompetanse
    • Å benytte seg av de ansattes kompetanse og rådføre seg med dem i de tilfeller der en avgjørelse/endring vil påvirke deres arbeid i større eller mindre grad.
Det er så klart mye mer man kan si om dette emnet, men dette er noen av punktene jeg aktivt bruker. Forbedringspotensialet er derimot alltid tilstede, og man lærer noe nytt hele tiden. Hvis det er noen der ute som har lyst å dele noen 'nuggets of wisdom' med meg, enten sjefer som har erfaring innen lederskap, eller ansatte som har noen does & don'ts, vil jeg gjerne høre.

Ha en fortreffelig dag.

Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar