Nå har Alstahaug også innskrenket skjenketiden til 0200 på uteplassene, og som vanlig roper folk over seg om overformynderi, byråkrater og mørkemenn. Dette er ikke noe uvanlig i seg selv, men jeg ble oppmerksom på en tråd på Facebook der en virkelig ilter person argumenterte med at det offentlige med deres byråkrater ødelegger for uteplassene siden de mister en time med den beste omsetningen.
Fantastisk!
Denne personen klarer faktisk å få det til å høres ut som om det er det offentlige som raserer utelivet med sine lover og regler. Hva med å plukke ut bjelken fra ditt eget øye og se hva du som GJEST gjør med utelivsnæringen?
Hva da med de lokalene som står tomme fra 1500 til 0030 på fredag og lørdager? Er det politikernes skyld, eller er det publikum? Hvis uteplassene stenger en time tidligere, er det ikke noe problem siden man kan dra ut en time tidligere, det er ingen byråkrater som vil nekte noen å gjøre det? Du får akkurat like mye tid å drikke deg full på, og får lagt deg en time tidligere. Ser ikke problemet!
Jeg har jobbet i utelivsbransjen i noen år, mens det var skjenking til 0200, når det ble utvidet til 0230 og når den ble utvidet til 0300. Konsekvensen av UTVIDELSE av skjenketiden var at folk kom ut senere og senere. Når skjenketiden blir innskrenket er det PUBLIKUMS ansvar å sørge for at uteplassene kan opprettholde driften.
Og da kommer jeg over til den andre siden av denne saken: Hva har uteplassene selv gjort av tiltak for å få folk til å gå ut tidligere? Hvorfor er de fornøyde med at de ansatte står alene på jobb og hever lønn i fem- seks timer og bare selger et par kaffe?
Jeg har troen på differensierte åpningstider i bransjen. Slik som det er nå skal alle uteplassene ha samme åpningstider, samme konsept og ender opp med å knive om den samme kundegruppen. Hvis, for eksempel en uteplass stenger klokken 0000, og kjører et (eller annet) opplegg som trekker mennesker, så kan de gå videre til neste bar når denne stenger.
Samarbeid mellom uteplassene er heller ikke en dum ting. I stedet for at man gjør det slik det har vært i Mosjøen en stund, alle uteplassene har band/artister på de samme kveldene, og igjen kjemper om de samme kundene, så kan det faktisk føres en dialog, og en plan for å få et variert og godt tilbud til byens utelivgjester.
Jeg gidder ikke å snakke om salg, service og renhold engang. (For der er det mange som har en jobb å gjøre)
Noen sier pris er en faktor for hvor tidlig/sent man går ut, men det er en prioriteringssak. I utelivsbransjen er det små marginer og prisen på alkohol er det den er. Ønsker man å ha et utelivstilbud må man støtte opp om det.
Her er noen forslag man kan spinne litt rundt:
Hvis man som eier av en uteplass ser at omsetningen har vært 29,50 mellom 1600 og 0000 hver lørdag det siste året, så må man vel være enig i at noe må gjøres.
- · Man kan stenge i det aktuelle tidsrommet for å spare lønnsutgifter
- · Man kan ha arrangementer eller tilbud i det aktuelle tidsrommet
- · Vorspiel på uteplassen
- · Spillturneringer (sjakk, poker, brettspill, singstar, karaoke)
- · VARIER tilbudet fra uke til uke, planlegg kveld for kveld og legg ut en oversikt god tid i forveien, slik at småbarnsforeldre får tid å ordne med barnevakt til arrangementer.
- · Markedsføring, markedsføring, markedsføring
- · Følg opp med god kvalitet og god service
Til syvende og sist er det ikke lovverk og regler som styrer omsetning på uteplassene, det er valget publikum tar om når de går fra hjemmefest og ut på byen, og ikke minst tilbud og service på uteplassene.
Dette er mine tanker om emnet, og jeg regner med at mange vil være uenig med meg, og det får så væreJ
Daniel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar