fredag 20. februar 2015

Daniel Aasen: Samlivsekspert

Da er det på tide med mitt første innlegg om samliv her på bloggen. Det finnes mange som mener mye om hva som skaper et godt forhold, og jeg ønsker gjerne å dele mine erfaringer på området.


Førstkommende søndag har jeg og min eksepsjonelt kule frøken vår tolvte bryllupsdag. Hvordan i all verden vi har klart det er helt utenfor min fatteevne, men årene har glidd forbi som Johan Olav Koss på skøytebanen. Jeg tror vi resonnerer oss frem fra begynnelsen.

1. Møtet med svigers

Et godt førsteinntrykk gjør alltid susen. For min del gjorde jeg et veldig inntrykk første gang jeg møtte min utkåredes foreldre, bare synd inntrykket ble på svigerfar sin bil. Hvis ditt første besøk hos svigerforeldrene skjer på vinteren anbefaler jeg å ringe og sjekke om det er glatt i innkjørselen, og i så tilfelle, om det er strødd der.

2. Ekteskap

For guds skyld, fri til din utkårede på en fantastisk fin og romantisk måte. Overøs henne med blomster og lei inn et boyband eller Johnny Depp som statist. Engasjer en flashmob som spontant dukker opp og danser til Wonderful Tonight.

Eller så kan du gjøre som vi gjorde og bli enige om at et ekteskap vil være en fornuftig måte å ta et standpunkt at det alltid skal være dere to, og for alltid kjenne kaldsvetten i nakken hver gang et vakkert frieri vises på TV.


3. Barn er det verste du kan finne på å få


Graviditet med komplikasjoner, lange fødsler med neglebiting og smerte, kolikk, våkenetter, bleier og bleieavvenning, helg på helg uten barnevakt og et liv som ikke lenger dreier seg om deg og dine behov. Dette er ting som setter forholdet på prøve, gang på gang, og er ikke å anbefale.

4. Barn er det beste du kan finne på å få


Gleden ved graviditeten og se på magen som vokser, og forventningen til livet som skal begynne, fødsler der man kommer nærmere hverandre på en god måte, følelsen av å holde et lite, nyfødt barn i armene uten å bry seg om kolikken og våkenettene fordi man elsker den lille personen over alt i verden. Bleier og bleieavvenning er fortsatt noe dritt. Slippe å dra ut på byen hver bidige helg, og være inne og finne roen med familien sin. Du får et liv som ikke lenger dreier seg om deg selv og dine behov, men du har fått tilført en større mening til din eksistens. Mye av dette setter forholdet på prøve, gang på gang, og er absolutt å anbefale. Kommuniserer man godt gjennom dette kommer man vinnende ut på andre siden, hver gang.

5. Hverdag og jobb

En fin balanse er vanskelig å få til, men hvis man jobber mye på forskjellige tider av døgnet og kun treffer hverandre i døra mens man springer hver til sitt, klarer man å finne noe nytt og spennende når man først møtes lenger enn fem minutter om gangen. Dette gjør at man beholder spenningen i forholdet; når treffer vi hverandre neste gang? Hvordan var det hun så ut igjen? Hvor jobber hun nå? I tillegg er det som å bli kjent på nytt hver gang man klarer å få tid til å oppdatere seg om den andres liv og virke.

6. Kommunikasjon

Det er viktig å ta seg tid til å kommunisere godt i hverdagen. Livet er tross alt hektisk for oss som har fem barn. Planlegging er essensielt for at dynamikken skal fungere. Derfor er telefonen et godt verktøy for å lette på kommunikasjonen. En meldingsrekke som ofte ligger inne på telefonen kan se ut som denne: ‘Hva skal vi spise i dag?’, ‘Mat?’, ‘Haha. Hvilken mat?’, ‘Noe lettvint’, ‘Som hva?’, ‘Finn på noe!’, ‘’. Ble visst pølse med brød igjen.


7. Aktiviteter

Når alle kidsa har sine fritidsaktiviteter og vi voksne har våre, må det også planlegges litt. For vår del har det i de siste årene vært: Hundetrening, treningsstudio, ballett, moderne jazz, drama, fotball, litt klatring og andre småting innimellom(og da har jeg ikke tatt med alle bursdagene). Ettermiddagene blir som et puslespill med tusen biter som må legges uke for uke. Lyspunktet i vår uke er torsdagene. Da skjer det ingen ting. Det er viktig å ha en dag i uken der man kan planlegge hvilken side av sofaen man skal slite ut.

8. Utnyttelse av areal

Det er også viktig at alle i familien har en egen plass å rømme for å være alene. Jeg har heldigvis jobben mellom åtte og fire hver dag.

Det som kan være smart er at alle barna har sitt eget rom, man innreder ett rom i huset til kontor der man kan jobbe i stillhet ved behov. Ungene trenger en egen TV-stue, og kjøkkenet må være romslig for at man skal kunne trives.

Dessverre har vi ingen av disse tingene…

9. Bryllupsdag

Som nevnt har vi vår tolvte bryllupsdag nå på søndag, og det er en viktig dag å ta vare på. Om man ikke gjør det til vanlig er dette dagen for å få seg barnevakt og gå ut og spise et bedre måltid, dra på kino og ut og ta seg et glass vin, eller to, og bare være sammen. Derfor har vi planlagt å lage en bedre middag hjemme i år (Da får vi bestemme hva vi skal spise, og hvilken film vi skal se).

10. Avslutning

Det er mye som skal klaffe for at et forhold skal vare, og det er viktig å huske på at man er ikke lykkelig 100 % av tiden. Arbeid, utdanning, unger og alt annet man ikke kontrollerer kan legge en demper på hvor glad og sprudlende man føler seg, og om man ikke snakker sammen kan det være gift for forholdet. De få tingene jeg har lært meg gjennom disse årene er at man er selv ansvarlig for hvor mye glede man har i livet. Frihet til å forfølge sine drømmer og interesser er like viktig som tid sammen. Kommunikasjon er ikke noe man snakker om, det er noe man gjør. Det er nedturene som styrker forholdet, oppturene er der for å nytes. Å si, jeg elsker deg, hver dag er like oppkvikkende som å få høre det selv. Alle utfordringene i det å ha barn smelter bort idet man har fem sett med armer som kjemper om å få den største klemmen før leggetid. Et ryddig hus er umulig å opprettholde. Uwe Boll lager kun drittfilmer.

Alt i alt vil jeg si at jeg har et flott liv, fem herlige barn og en flott kone som gjør dette samlivet til en drøm (noen ganger mareritt, andre ganger dagdrøm). Takk for tolv herlige år, Wenche. Vi går for gull!





Daniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar